blog,  tips

Chaos en Circus ADHD

Opeens is het daar. Die chaos in je hoofd, die zo groot is, dat je niet meer helder kunt denken. Je overziet het niet meer. Je werk moet af, maar dat lukt je niet.

Thuis loop je achter met de was en met wat mazzel vind je achterin de kast nog een paar schone sokken. De stapel wasgoed groeit je boven het hoofd. Je hebt het niet meer onder controle. Je kijkt er naar en sluit je ogen. Je draait je om en loopt weg.

Je kan niet meer. Het lukt je niet om je er toe te zetten. Het lukt je niet om te beginnen met de was. Of om je werk op tijd af te krijgen. Je weet niet waar te beginnen, dus je doet uiteindelijk niets.

Je voelde het niet aankomen. Dat moment dat de chaos in je hoofd zo groot is, dat niets je meer lukt. Het overviel je. Het was er opeens. Toch?

In aantocht

Heb je misschien al eerder een signaal gekregen? Hoewel je het niet zou denken, is het antwoord “Ja. Die heb jij gekregen!” Je kreeg een seintje van je lichaam, dat de chaos in aantocht was. Als een circusparade die zich een weg baant door jouw hoofd. Toeters en bellen, de hele sjehbeng.

Het circus heeft zich ruimschoots aangekondigd. De posterplakkers hingen een paar weken geleden de aankondigingen al op. Daarna kwamen de auto’s met omroepers, door de straten rijdend met zo’n megafoon. Om jou te laten weten dat het circus er aan komt.

Ja, je hebt de posters wel gezien. En de omroepers voorbij zien komen. Je hebt er naar gekeken en gezwaaid. Je lachte nog een keer en ging weer verder met je dagelijkse bezigheden. Want door jouw ADHD ging je maar door en door, zonder te stoppen. Je herkende de signalen gewoonweg niet als aankondiging.

Hardop zingen

Doordat je het niet herkende, heb jij het gevoel dat het je opeens overkomt. Dat je hoofd vanuit het niets vol is en dat die chaos er opeens is.

Om de chaos in jouw hoofd, Circus ADHD, voor te zijn, moet je de signalen leren herkennen. Voor iedereen zijn die posterplakkers en de omroepers anders. Bij mij is dat, dat ik in m’n hoofd een liedje zing, maar dat ik het dan opeens hardop zing. Midden op straat…. En ik kan helemaal niet zingen! Best gênant. Maar als ik dat doe, dan weet ik dat ik teveel hooi op m’n vork neem. Het is dan tijd is om iets rustiger aan te doen.

Wat is voor jou het teken dat rustiger aan moet doen? Wat zijn jouw signalen, jouw posterplakkers en megafoons? En reageer je daar ook op?

Leren herkennen

Of vind je het nog lastig ze te herkennen? Heb jij het gevoel dat je ‘opeens’ een hoofd vol chaos hebt? Probeer je dan eens bewust te zijn van je gedrag. Zet desnoods in je agenda (of je telefoon) dat je dagelijks bij jezelf nagaat hoe je je voelt.

Het best doe je dat als je alleen bent, op een moment dat zich vaak herhaalt. Bijvoorbeeld tijdens het strijken, het tandenpoetsen of het uitlaten van de hond. Of misschien is onderweg naar je werk een goed moment, of als je de kinderen naar school hebt gebracht. Hoe vaker je dat doet, hoe meer jij dat moment koppelt aan het aan jezelf denken.

Dat kan jou helpen bij het herkennen van de signalen, de posterplakkers en de omroepers die de chaos in jouw hoofd aankondigingen. Zodat je daar op kunt reageren en zelf alles weer onder controle hebt.


Hoe fijn is het als jij geen last meer hebt van een druk, vol hoofd, doordat jij de voortekenen herkent? Vraag een gratis coach call aan, dan gaan we samen op zoek naar jouw posterplakkers, jouw omroepers. Kortom, de
signalen die jij krijgt, maar nu nog niet herkent. Vraag de coach call aan via onderstaande link en ik neem snel contact met je op!

adhd bij vrouwen training