adhd bij vrouwen koffie
blog

Koffie en ADHD; mijn eigen ervaring

Voor 2019 had ik een goed voornemen; ik wilde stoppen met het drinken van koffie. Omdat iedereen al op 1 januari begint met z’n goede voornemen, doe ik het een dag eerder. Dus op 31 december 2018 stop ik met het drinken van koffie. Knallende koppijn is het gevolg. Niet fijn! Zou ik mijn goede voornemen wel kunnen volhouden? Maar juist die knallende koppijn, die iedere keer komt opzetten als ik geen koffie drink, is voor mij een reden om te stoppen met koffie. Ik wil daar niet afhankelijk van zijn!

Slaapproblemen door koffie?

Tegelijkertijd is het stoppen met koffie voor mij ook een soort experiment.
Ik ben namelijk nieuwsgierig of het feit dat ik vaak om 22.00 uur zo’n enorme opleving heb, te maken heeft met mijn ADHD of met mijn koffieconsumptie. Zo’n driekwart van de mensen met ADHD heeft slaapproblemen, dus grote kans dat jij je er ook in herkent 😉 En omdat ik ‘s avonds om 22 uur soms meer energie heb, dan ’s morgens na het opstaan, ben ik benieuwd wat er gebeurt als ik de koffie laat staan.

Het eerste wat ik merk zijn de lichamelijke afkickverschijnselen. Knallende, stekende koppijn. De eerste dag vanaf ongeveer lunchtijd en de tweede dag de hele dag door. Paracetamol en een begripvol gezin helpen me erdoorheen. Daarna neemt het af!
Oh ja, het helpt me ook dat ik flinke afleiding heb voor mezelf, want op 31 december zit ik de hele dag met m’n neus in de boeken. Ik had namelijk mijn opleiding voor ADHD/ADD coach voor volwassenen al lang afgerond, maar ik had nooit het examen gedaan. En omdat ik die per se in 2018 wil halen, neem ik de laatste dag van het jaar ‘nog even’ de theorie door en doe ik het examen. Met een 9,7 geslaagd! Ik vier het met een oliebol en een kopje thee.

Pruttelend koffiezetapparaat

Naast de lichamelijke gewenning, heb ik te maken met de gewoonte van het koffiedrinken. Niets lekkerder – en meer noodzakelijk – dan een fijne kop koffie in de ochtend. Met een wolkje melk. Ik heb net een paar maanden geleden een nieuw koffiezetapparaat gekocht, zo’n ouderwetse met een filter. Oh die heerlijke geur! En dat pruttelende geluid!
Als kind vond ik dat al zo geruststellend, kalmerend bijna. Waar je ook bent, als je het geluid van een pruttelend koffiezetapparaat hoort, dan ben je een klein beetje thuis. Maar goed. Ik heb besloten dat ik geen koffie meer drink. Dus helaas geen geruststellend gepruttel, met daarna een heerlijk kopje koffie, meer voor mij. Wel voor mijn man. Want hij wenst me veel succes met m’n experiment en gaat zelf gewoon door met koffiedrinken. Dus omdat de koffiepot wel gevuld is, loop ik meerdere malen (hardleers!) naar de koffiepot. Zodra ik de waterkoker zie weet ik het weer ‘oh ja, ik ben geen koffiedrinker meer; thee is mijn nieuwe beste vriend’.

En dat is ook meteen de crux voor mij; net doen of ik gewoon een ‘theedrinker’ ben. Koffie? Nee joh, ik drink geen koffie. Nee, bah, daar houd ik niet van. Doe mij maar een goede kop thee, veel lekkerder. Tja, een beetje jezelf voor de gek houden kan geen kwaad. Dat is ook precies wat ik de journaliste vertel van de Trouw, als ze me interviewt voor een artikel over goede voornemens.

Resultaat

We zijn nu vier weken verder en ik kan oprecht zeggen dat ik er aan gewend ben dat ik geen koffie drink. En wat ben ik blij met het resultaat! Ik kan ’s avonds beter stoppen met wat ik aan het doen ben, gewoon om naar bed te gaan. Eerst werd ik altijd pas rond 23.30 uur moe genoeg om naar bed te gaan, maar nu merkte ik rond 22.00 uur al dat ik slaap krijg. Een grote vooruitgang! En natuurlijk moet ik er nog op letten, dat ik dan ook wel echt naar bed ga en niet alsnog een uur loop te trutten (oftewel Netflixen, facebooken, vakanties uitzoeken etc. etc.).

Oeps!

Maar de eerlijkheid gebied te zeggen, dat ik eigenlijk direct op de tweede dag al mijn eigen experiment om zeep heb geholpen… Dat was best stom!
Want een dag nadat ik begon met mijn koffie-experiment, begon ik, ook bij wijze van experiment, met het slikken van CBD-pillen. Wetenschappelijk natuurlijk totaal niet verantwoord om twee experimenten tegelijk te doen. Want nu kan ik nooit meer meten wat de oorzaak is geweest van het ‘wel op tijd naar bed kunnen gaan’. Maar ik wilde absoluut meteen beginnen met allebei de experimenten. Iets met ADHD en ongeduldig zijn… Dus of het goed resultaat nu komt door het stoppen met koffie, of door de CBD-pillen… ik weet het niet. In die zin is het experiment dus flink mislukt!

Conclusie

In ieder geval is dit een conclusie die ik zeker kan trekken; ‘sinds ik geen koffie meer drink en ben begonnen met het slikken van CBD-pillen, kan ik ’s avonds makkelijker stoppen met mijn bezigheden en daardoor vroeger naar bed dan voorheen.’
Nou, da’s best even twee dagen koppijn waard geweest. Dus als ik kijk naar de conclusie, vind ik het toch een geslaagd experiment! Iemand nog een kopje thee?

adhd plannen